Een quote uit ‘mijn boek van 2017’:

If there really is no reason to do anything, then there is also no reason to not do anything.
Mark Manson

Het boek The Subtle Art Of Not Giving A Fuck van Mark Manson raad ik echt iedereen aan. Juist waar de titel je op het verkeerde been zet, daar zit de verrassing.

Verlichte mensen…

De schrijver vertelt onverhuld over ‘verlichte mensen’ en hoe deze houding je leven beïnvloedt. Op een niet echt subtiele wijze brengt hij de lezer terug naar de basics en maakt hij korte metten met iemand die zich ‘slachtoffer’ noemt. Eigenlijk zit er te veel in om hier te bespreken, daarvoor is het boek te vol met informatie. Kijk anders hier voor een aantal uitspraken van Mark Manson.

Gewoon lezen, kan het niet anders zeggen. Als je een gevoel van entitlement hebt, dan is dit het boek voor je!

De edele kunst van not giving a fuck

Sinds september 2017 is het boek ook vertaald in het Nederlands! Mark Manson is dus nu voor een nog breder publiek beschikbaar.

Samenvatting en recensie (bron: Bol.com)
Van populair weblog naar New York Times-bestseller is dit hét boek voor zelfhulphaters! Stop met altijd maar positief zijn, en leer in plaats daarvan om te gaan met je tekortkomingen en de tegenslagen in het leven. Zodra je niet meer wegrent voor je angsten, fouten en onzekerheden maar de pijnlijke waarheid onder ogen durft te zien, vind je de moed en het zelfvertrouwen waar je in deze tijd zo’n behoefte aan hebt. Mark Manson geeft je de tools om te kiezen waar jij om geeft, en dus ook waar je niet om geeft. Dat idee omarmen werkt bevrijdend.

Humoristisch en vol goede grappen, maar bovenal ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

Recensie
Dit boek wordt op de achterflap een ‘boek voor zelfhulphaters’ genoemd. De auteur is blogger en zijn blogs hebben maandelijks meer dan twee miljoen bezoekers. In dit boek hekelt hij de volgens hem heersende norm dat je altijd positief ingesteld moet zijn, dat je altijd gelukkig moet zijn en altijd moet streven naar positieve ervaringen. Hij is van mening dat je juist van negatieve ervaringen kunt leren en dat het belangrijk is om keuzes te maken.

Keuzes in waar je wel en niet ‘een fuck om geeft’ (zoals hij het verwoordt) oftewel waar je je wel en niet druk om wilt maken. De auteur wil de lezer met dit boek leren om te gaan met zijn eigen tekortkomingen en met verlies, om dingen die niet meer belangrijk zijn los te laten en zo een realistisch beeld van het bestaan te krijgen. Hij geeft ook aan hoe hij zelf gevormd is tot wie hij nu is. Het boek is geschikt voor mensen die bewust in het leven willen staan en die kritisch zijn naar wat er zoal wordt gepubliceerd over ‘gelukkig en succesvol zijn’.

Jannetta van der Zee

Review: The Subtle Art Of Not Giving A Fuck